maanantai 15. elokuuta 2016

Taiteiden yö Vaasassa

Vaasaan on Porista vain vajaa 200 km, mutta siitä huolimatta on todella pitkä aika, kun olen kaupungissa vieraillut ja tuolloinkin lähinnä vain käväissyt. Nyt päätin korjata puutteen ja varasin huoneen Astorista. Sattumalta ajankohta olikin vilkas, sillä Vaasassa vietettiin Taiteiden yötä ja myös Vaasan marssi -tapahtumaa. Astor on tyylikäs yksityinen hotelli ihan keskustassa rautatieasemaa vastapäätä.  Koska tulopäivä oli sateinen ja viileä, oli mukava, että huoneeseen kuului oma sauna. Kaapista löytyi tossut ja saunatakki ja huone oli tilava ja mukavasti sisustettu. Parvekkeella olisi ollut mukava saunan jälkeen vilvoitella, mutta se oli kalustamaton ja lisäksi lattia oli täynnä linnun jätöksiä.  Hotellin viikonlopun brunssi on hyvin suosittu, mutta sitä en nyt päässyt testaamaan. Aamiainen oli perushyvä ja kuului hintaan (138 €).

Vaasa on vanha historiallinen kaupunki, jossa on säilynyt melko hyvin vanhaa rakennuskantaa. Osittain yliopiston ansiosta kulttuuritarjonta on vilkasta. Matkailijalle on paljon nähtävää. Vanha Vaasa on seitsemän kilometriä päässä nykyisestä keskustasta. Siellä on nähtävillä mm. Pyhän Marian kirkon rauniot. Kaunis Mustasaaren kirkko oli alun perin hovioikeuden talona. 1852 syttyi tulipalo, joka tuhosi suurimman osan kaupungista. 1854 kaupunki määrättiin uudelleen rakennettavaksi nykyiseen paikkaansa.

Kävimme lounaalla ravintolassa nimeltä The Bank, joka toimii entisissä Suomen pankin tiloissa. Erittäin kaunis miljöö ruokailla! Lounas oli edullinen ja maukas. Illemmalla lähdimme sateen saattelemana seuraamaan Taiteiden yön tapahtumia. Ihmeen paljon ihmiset olivat liikkeellä kosteudesta ja kylmyydestä huolimatta. Sääli, että sää oli surkea, sillä tottakai tunnelma kärsii sen myötä. Torilla oli koko illan konsertteja ja kaikki museot pitivät ovensa auki. Tutustuimme Tikanojan taidekotiin ja Kuntsin taidemuseoon. Molemmat todellakin käynnin arvoisia kohteita.

Huomasimme, että tässä vaiheessa olikin tullut taas nälkä ja satuimme ravintola Bacchusen kohdalle. Ravintola oli kutsuvan näköinen kellariravintola. Meidän lisäksemme oli sisällä vain kaksi pariskuntaa. Tilasimme alkuruuaksi maa-artisokkakeittoa, joka oli kermainen ja maukas. Pääruuaksi otimme kuhaa, joka oli pettymys. Kala ei ollut kunnolla kypsennetty vaan sisältä raaka eikä minkäänlaista rapeutta ollut pinnallakaan. Perunasose oli epämääräistä ja pari parsan palaa ei asiaa juuri parantanut. Kastikkeessa ei maistunut muuta kuin suola. Viini sentään oli hyvää australialaista Chenin blancia. Viineihin on panostettu, tarkoittaahan tuo ravintolan nimikin viinin jumalaa. Jälkiruuan jätimme väliin. Kahden ruokalajin menu maksoi 39 €, mikä oli aivan liikaa tasoon verrattuna. 16 cl:n viinilasillinen oli 9 € eli tasoon nähden ok. Tarjoilija kysyi maistuiko ja annoin asiallista palautetta. Tätä ei mitenkään pahoiteltu eikä korvattu.

Seuraavana päivänä ajelimme Raippaluotoon. Raippaluodon silta on Suomen pisin silta. Jatkoimme aina Björkbyn satamaan saakka, jossa joimme kahvit kivassa Salteriet -nimisessä kesäkahvilassa. Seutu kuuluu Merenkurkun maailmanperintöalueeseen. Palattuamme keskustaan tutustuimme vielä Pohjanmaan museoon. Monipuolinen paikka, jossa vierailuun kannattaa varata aikaa.

Paluumatkalla poikkesimme Kaskisissa, joka on väkiluvultaan Suomen pienin kaupunki. Erittäin uneliaalta paikalta se vaikuttikin. Perjantai-iltapäivänä ei juuri ihmisiä kaduilla liikkunut. Monia kauniita puutaloja oli kiva ihailla ja kuvata.

Mustasaaren kirkko

Pyhän Marian kirkon rauniot

Ravintola The Bank

Torilla musisoitiin sitkeästi sateesta huolimatta.